jueves, 12 de marzo de 2015

Què és una calçotada i com es mengen els calçots a Tarragona

No sé que tenen els calçots però m’encanten. Una calçotada és un pla rodó per qualsevol cap de setmana, una divertida trobada al camp amb amics i família que ens permet gaudir d’un dia a tots plegats allunyats de la ciutat. Riures, menjar, bon temps, naturalesa... Suposo que per això m’agraden tant.


El calçot és una ceba tendra, blanca i dolça que, rostida a foc viu i acompanyada de salsa (salvitxada o romesco), és la base de la calçotada. Un cop fets els calçots s’emboliquen amb paper de diari per a conservar-los tendres i calents. Per acompanyar també s’hi fan carxofes, patates, carn i pa torrat. Per veure res millor que un porró amb vi o cervesa per compartir.
 
Els calçots se serveixen tal com surten de la brasa, es pelen amb les mans i es suquen a la salsa. Es costums menjar-los de peu per això es recomana posar-se un pitet per evitar tacar-se la roba, però si sou experts potser no us farà falta.

Els calçotades són originàries de Valls i són molt típiques a les comarques tarragonines però avui dia es poden degustar en molts altres llocs de Catalunya. La temporada de calçotades comença a mitjans de novembre i acaba a mitjans d’abril.

Aprofito que encara estem en temporada per recuperar unes fotografies que vaig fer l’any passat quan vaig anar a veure collir calçots. A la Joncosa del Montmell em vaig trobar amb el Jaume Solé, productor del Calçot del Montmell, i de la seva mà vaig assistir a tota una masterclass de com calçar i collir calçots.

Els calçots del Montmell tenen la IGP Calçots de Valls. Això vol dir que compleixen la normativa pel que fa les mides necessàries per ser comercialitzats: 20 centímetres de llargada per 2 de gruix. Aquí teniu l'auca del calçot que explica tota la història del pagès Xat de Benaiges.

La Indicació Geogràfica Protegida Calçots de Valls s’escampa per quatre comarques: Alt Camp, Baix Camp, Tarragonès i Baix Penedès.
 










Aquest any no sé que ha passat però només he fet una calçotada i això no pot ser, amb el que a mi m'agrada un dia de muntanya, sol, calçots, salvitxada i carn a la brasa!

Estrella Damm ha il·lustrat una #calçopèdia molt divertida que us deixo a continuació. 





I vosaltres feu moltes calçotades? On aneu a menjar-vos els calçots?

No hay comentarios:

Publicar un comentario